ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТ РІШЕННЯ: № 21/34
Р І Ш Е Н Н Я
______________ 2020 року ___ сесія 7 скликання
Про звернення депутатів
Кам’янської районної ради
Черкаської області
Відповідно до частини другої статті 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, пункту 14 частини другої статті 19 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, розглянувши звернення депутатів Кам’янської районної ради Черкаської області та враховуючи пропозиції постійної комісії районної ради з питань регламенту, депутатської діяльності і етики, гласності, адміністративно-територіального устрою, взаємодії з органами місцевого самоврядування, зміцнення законності і правопорядку, надзвичайних ситуацій, охорони прав людини, районна рада ВИРІШИЛА:
- Підтримати звернення депутатів Кам’янської районної ради Черкаської області до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, щодо вимог перегляду запроваджених правил нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення у 2018 році (додається).
- Виконавчому апарату районної ради надіслати дане рішення Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та Кам’янській районній раді Черкаської області.
Голова районної ради С. Кушнір
Нікітчук А. М.
Покалюк Т.М
Гончарук В.В.
Лунько В.М.
Каландей І.С.
Додаток
до рішення _____ сесії
районної ради 7 скликання
від ____________ 2020 року
Звернення
депутатів Кам’янської районної ради до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України
щодо вимог перегляду запроваджених правил нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення у 2018 році
Ми, депутати Кам’янської районної ради, вкрай стурбовані ситуацією, яка склалась через впровадження нових правил нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення в Україні та на місцях. Це пояснюється наступними обставинами.депутатів Кам’янської районної ради до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України
щодо вимог перегляду запроваджених правил нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення у 2018 році
На виконання вимог статті 20 Закону України № 1378 «Про оцінку земель», згідно Постанови Кабінету Міністрів України “Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення” від 07.02.2018 р. № 105 проводилась робота по впровадженню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Відповідно до наказу Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 нова грошова оцінка введена в дію з 01 січня 2019 р. Чи не найголовнішою особливістю оновлених правил стала відміна необхідності складання технічної документації з нормативної грошової оцінки для окремих ділянок сільськогосподарського призначення.
Однак, зазначимо, що запровадження нової нормативної грошової оцінки (НГО) земель сільгосппризначення зумовило зниження у 2019 році рівня доходів бюджетів різних рівнів – передусім, бюджетів територіальних громад, розташованих на сільських територіях. За підрахунками різних науковців, внаслідок запровадження нового підходу до оцінки сільгоспугідь з метою їхнього оподаткування, загалом по Україні в 2019 р. показник нормативно-грошової оцінки (далі – НГО) знизився майже на 15% проти рівня 2018 року, що вимірюється бюджетними втратами приблизно у розмірі 2 млрд. грн.
На відсоток зниження НГО зменшилися і податкові надходження до бюджетів органів місцевого самоврядування. Адже, відповідно до норм Податкового кодексу України, органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення щодо зміни розміру ставок місцевих податків – передусім це стосується земельного податку – до початку наступного бюджетного періоду. Втрати доходів бюджетів місцевого самоврядування внаслідок застосування у 2019 році нової НГО земель сільгосппризначення визначилися зниженням надходжень від:
- земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності;
- єдиного податку четвертої групи – у разі, якщо платники податку зазначили у відповідних деклараціях нову НГО;
- ПДФО із орендної плати за землі приватної власності – у разі, якщо у таких договорах була прив’язка до НГО як бази нарахування орендної плати, а додатковий договір щодо коригування показника НГО у 2019 році не було укладено. У цьому випадку зниження надходжень спостерігалось по бюджетах ОТГ або районів (в залежності від рівня впровадження процесів децентралізації в регіоні), а також обласних та державного бюджетів, оскільки до останнього спрямовується 25% ПДФО з орендних доходів та військовий збір.
Дана проблема поглиблюється ще й прийнятими наприкінці 2018 року змінами до Податкового кодексу України, внаслідок яких індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації НГО сільгоспугідь, застосовується із значенням 100%. Внаслідок цього, низький показник НГО земель сільгосппризначення, що запроваджений із 2019 року, фактично заморожується на найближчі шість років – до 2025 року.
Відповідно, запровадження нової НГО земель сільгосппризначення уже призвело до втрат доходної бази бюджетів для окремих територіальних громад та суттєво знижує загальний фіскальний потенціал громад у подальшому, адже основним доходним джерелом формування їхніх бюджетів є надходження від земель сільгосппризначення.
Зважаючи на вищевикладене, ми, депутати Кам’янської районної ради, звертаємось до Президента України, Кабінет Міністрів України та Верховної Ради України щодо перегляду запроваджених правил нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення України задля врахування інтересів місцевих громад.
Схвалено на 53 сесії Кам`янської районної ради
сьомого скликання 28 лютого 2020 року
Керуюча справами
виконавчого апарату районної ради Т. Покалюк